Vidaus degimo variklių darbo efektyvumui padidinti naudojamos medžiagos
2017-07-17
J. Lenuaras suprato esminius mašinos trūkumus
2017-08-13

Mikroautobuso ar sunkvežimio kabina turi būti antri namai vairuotojui

Vairuojant šiuolaikinį mikroautobusą ar sunkvežimį, svarbiausi eismo saugumo faktoriai yra vairuotojo judesių greitis ir tikslumas. Jie priklauso nė tik nuo automobilį vairuojančio žmogaus psichofiziologinių savybių, bet ir nuo sąlygų, kuriomis žmogus sugeba maksimaliai parodyti savo galimybes. Viena iš tokią sąlygą yra vairuotojo darbo vieta automobilio kabina, kuri turi atitikti higienos reikalavimus. Ji , turi suteikti vairuotojui pačias palankiausias darbo sąlygas. Geras darbingumas taip pat priklauso nuo profilaktinių priemonių, kurios sumažina įvairių faktorių neigiamą įtaką vairuotojo organizmui: darbas aukštos arba žemos temperatūros sąlygomis, neigiamas benzino garų poveikis, ypač tuo atveju, jeigu jame yra etilo skysčio priemaišą, kenksmingas oro priemaišų poveikis triukšmas, vibracija ir kiti faktoriai.

Pagrindinių profilaktikos priemonių kompleksą, be taisyklingo ,vairuotojo darbo ir poilsio režimo, turi racionalus maitinimasis, vairuotojo apranga ir sistemingi fiziniai pratimai bei sportas.

Didelės įtakos vairuotojo darbingumui turi taisyklinga jo kabinos sėdynė, kurioje vairuotojas gali užimti „ramią padėti parengties būklėje”. Sėdint vairuotojo raumenys neturi būti per daug įtempti, o matomumas turi būti geras. Tai pasiekiama išlaikant teisingą sėdynės detalių matmenų santyki (pagrindinis sėdynės konstrukcijos reikalavimas). Jeigu sėdynės atkaltė nesudaro pakankamos atramos kūnui juosmens srityje, tai pagrindiniai nugaros ir kaklo raumenys yra per daug įtempti. Kai sėdynės atkaltė toli nuo vairaračio, tai pagrindinė rankų darbo apkrova tenka palyginti silpniems dilbio plaštakos raumenims, stipresnieji peties raumenys panaudojami nepakankamai sutrumpėja judesio amplitudė. Neracionaliai apkraunami viršutinių galūnių raumenys ir tuo atveju, kai vairaratis per daug arba per mažai pasviręs.

Vairuotojo raumenų jėga spaudžiant pedalą keičiasi priklausomai nuo sėdynės ir jos atlošo pasvirimo kampo, taip pat nuo sėdynės aukščio. HAMII duomenimis, teisingai parinkus sėdynės pagrindo pasvirimo kampą, pedalams paspausti reikalinga jėga gali būti sumažinta 15-20 proc. Atstumas nuo sėdynės krašto iki kelio sąnario turi būti ne trumpesnis kaip 15proc šlaunies ilgio.

Jeigu šis atstumas bus mažesnis, gali sutrikti apatinių galūnių funkcija dėl kraujo indų ir nervų suspaudimo šlaunies srityje. Kuo aukštesnė sėdynė, tuo mažesnis turi būti sėdynės pagrindo pasvirimo kampas.

Dažnai, vaikantis komforto, padidinamas sėdynės pagrindo gilumas, dėl to vairuotojo kojos negali laisvai judėti.

Sėdynės atlošas turi būti šiek tiek palenktas, kad kūno svoris palankiausiai pasiskirstytą į sėdynėje ir atkaltėje, o šlaunies raumuo būtų kiek galima laisvesnis. Per daug palenkus atkaItę, pablogėja kelio matomumas ir pasidaro sunkiau valdyti automobilį.

Sunkvežimio vairuotoją sėdynės atkaltės pasvirimas turi būti 97 –F 2° (GOST’as 9734-61), o autobusų vairuotoją 95-107° (GOST’as 1204-66). Kai kuriuose eksploatuojamuose autobusuose yra įrengti mechanizmai, kuriais sėdynės padėtis reguliuojama atsižvelgiant į vairuotojo fizines ypatybes. Tačiau daugelis vairuotojų tuo nepasinaudoja.

Jeigu sėdynės detalių matmenų santykis yra neteisingas, tai vairuotojas stengiasi sėdėti darbui patogia poza, nepaisydamas sėdynės padėties, ir todėl greičiau nuvargsta. Vairuotojo sėdėseną nu- Sėdynės apmušalas turi būti pakankamai standus ir šiurkštus. Jeigu apmušalas švelnus, vairuotojas sėdyne slysta. Kūnui nuolat pasislenkant, reikia naudoti papildomą jėgą, kad jis išsilaikytų reikiamoje padėtyje, todėl vairuotojas perdaug nuvargsta. Apmušalas, kurio sukibimo koeficientas labai didelis (pavyzdžiui, pliušas), vargina nugaros raumenis.

Viena iš vairuotojo darbo vietos charakteristikų yra matomumas, t, y. galimybė matyti eismo situaciją automobilio priekyje, dešinėje, kairėje ir užpakalyje.

Matomumas priklauso nuo kabinos šoninių ir priekinio stiklo bei užpakalinio vaizdo veidrodžio formos ir matmenų.

Matomumui iš automobilio kabinos turi įtakos stiklų švara. Neleistina, kad stiklai būtų užteršti, įtrūkę, subraižyti ir apkabinėti įvairiais vairuotojo regėjimo lauką mažinančiais niekučiais, nes dėl to labai pablogėja matomumas.

Atsižvelgdamas į gero matomumo svarbą vairuojant automobilį, kai kurios užsienio firmos siūlo panoraminį užpakalinio vaizdo veidrodį ir periskopus, kurie pritvirtinami ant automobilio stogo ir jose matomas kelias už automobilio.

Mikroautobusų ir sunkvežimių supirkimas Lietuvoje